Incoterms pakket en pallet versturen

Hieronder geven we u kort uitleg over de meest gekozen incoterms:
 

EXW – Ex Works – Af Fabriek:

De leveringsconditie Ex Works verplicht de verkoper de goederen te produceren en klaar te zetten in de loods en meer niet. Met andere woorden: Plat u verkoopt de goederen en zegt u tegen de koper: kom ze maar ophalen, ze staan in de hoek van onze loods. Veel verkopers of exporteurs zeggen dat ze Ex Works leveren, maar vaak wordt deze term verward met FCA – Free Carrier.  Het zogenoemde “critical point” ligt op het moment dat uw koper de goederen verkocht heeft aan de koper en deze ter beschikking stelt. De klant is dus verantwoordelijk voor de opmaak van de vrachtbrief, eventuele export- of douane documenten en belangrijker nog: moet de goederen zelf laden. Het transport moet dus ook geregeld worden door de koper en de chauffeur moet de goederen zelf gaan laden in uw loods of het warehouse.  Dat dit nogal wat risico’s met zich mee brengt kunt u zich voorstellen. Wat als de chauffeur tijdens het laden andere goederen van u beschadigd? Hoe kunt u aantonen dat de goederen naar een bepaalde bestemming gebracht worden? Wie is de vervoerder? Worden de goederen wel goed vast gezet in de bakwagen of de trailer? Hoe zijn de goederen gefactureerd aan uw klant, met of zonder BTW verlegging? En hoe kunt u dan aantonen of deze goederen ook daadwerkelijk de grens over gaan?


DAP – Delivery At Place – Geleverd ter bestemming:

DAP is iets anders als DAT, want u levert niet op een (Douane) terminal, maar rechtstreeks tot de overeengekomen plaats van bestemming. De verkoper moet net als bij DAT zorg dragen voor het transport , de verzekering en de uitvoerdocumenten. Het “Critical Point” is hier dus op het moment dat de goederen aankomen op de plaats van bestemming. De kopende partij moet zorg dragen voor het lossen van de goederen. Een verschil met DDP is dat u niet de invoerrechten hoeft te voldoen in het land van bestemming. Let wel goed op met deze constructie, want in sommige landen moet er eerst ingeklaard worden, alvorens verder gereden mag worden naar de eindbestemming in dat land. Mochten er bij het inklaren (aan de grens bijvoorbeeld) lange wachttijden ontstaan doordat de kopende partij zijn invoerrechten niet tijdig betaald, draait u op voor de wachtkosten. Kies deze Incoterm dus alleen als u ervaring heeft met transporten naar deze landen. DAT is een betere optie als u voor de eerste keer levert aan een klant in een nieuw land buiten de EU.


DDP – Delivery Duty Paid – Geleverd en Rechten betaald:

De DDP Incoterm legt nagenoeg alle verantwoordelijkheid neer bij de verkopende partij. U verkoopt de goederen aan de klant en moet zelfs de invoerrechten voldoen in het land van bestemming. Tot het moment dat u de goederen ingeklaard geleverd heeft bent u verantwoordelijk voor de verzekering, het transport en de uit- en invoerdocumenten. PAS AUB GOED OP MET DEZE INCOTERM : u bent verantwoordelijk voor de invoerheffingen in het land van bestemming. Helaas komt het nog regelmatig voor dat exporterende partijen goederen DDP leveren aan een klant buiten de EU. Dit kan voor aanzienlijke problemen zorgen, want u moet de invoerrechten voldoen. Strikt genomen hoeft de klant niets te doen en alleen maar te wachten tot u de goederen aanlevert. Maar hoe weet u wat de invoerrechten zijn van uw goederen in het land van bestemming? Daarbij moet u een douane agent regelen in het land van bestemming die de invoerrechten betaald zodat de vrachtauto of container ingeklaard kan worden. In sommige landen is dit een lastige opgave als u geen vestiging heeft in dat land. En ondanks dat wij veel ervaring hebben met transport richting exotische landen: wij weten niet hoeveel invoerrechten er betaald moeten worden als u schroefjes gaat vervoeren naar bijvoorbeeld Rusland of Australië…. Zorg dat u weet waar u het over heeft als u goederen gaat leveren buiten de EU onder de DDP Incoterm. 

Share by: